;
A BI új korszaka
2019. június 11. Üzleti intelligencia

Az elmúlt napokban olyan felvásárlási hullám indult be a BI piacon, amely csak a 2007-es nagy BI konszolidációhoz hasonlítható. Akkor többek között a Cognos és a Business Objects került új kezekbe, most pedig a következők történtek:

  • A Salesforce felvásárolja a Tableau-t 15,7 milliárd dollárért
  • A Google felvásárolja a Looker-t 2,6 milliárd dollárért
  • A Logi Analytics felvásárolja a Zoomdata-t

    2019 eddig sem volt éppen eseménytelen ezen a területen: A Qlik februárban vette meg az Attunity-t 560 millió dollárért, a Sisense pedig a Periscope-t vásárolta fel májusban.

    Érdemes vetni egy pillantást a 2019-es Gartner BI Magic mágikus négyzetre is, kiemelve az érintett cégeket:



    Látható, hogy a cégek jelentős részét érintik az akvizíciók, régóta nem volt ennyi mozgás a BI piacon ilyen rövid idő alatt.


    A Tableau story
    A Tableau közel 20 éve a vizuális analitika meghatározó szereplője. Ebben a piaci szegmensben csak a Microsoft Power BI tudta megszorongatni, amely 2016-ban került be a Gartner BI mágikus négyzetbe, 2019-re pedig már át is vette ott a vezető szerepet.

    A Tableau nem is késlekedett a válaszokkal: Az egyszeri licenszeladásról átállt az előfizetéses modellre és a relatíve drágának tartott, mindentudó csomag mellé behozott két limitáltabb képességű, de jóval olcsóbb változatot is. Jelenleg a Creator licensz havi 70 dollárba, az Explorer 35 dollárba, a Viewer pedig 12 dollárba kerül.

    A belső fejlesztésre és stratégiai akvizíciókra egyaránt építő R&D is magasabb fordulatszámra kapcsolt. Felvásárolták 2016-ban az adatbázistechnológiát fejlesztő német Hypert, 2017-ben az NLP specialista ClearGraph-ot (ebből lett az Ask Data szolgáltatás), 2018-ban pedig az AI területén aktív Empirical Systems-et. A Tableau platform kiegészítésére pedig 2018-ban megjelent az önkiszolgáló adatelőkészítést segítő Prep is.

    Mindezek a lépések jót tettek a pénzügyi mutatóknak. A Tableau tavalyi árbevétele elérte az 1,16 milliárd dollárt, és a cég részvényei a tőzsdén is szárnyaltak, múlt pénteken már 125 dollárba kerültek, miközben 2016. végén még 42 dolláron volt az árfolyam.



    A felvásárlás aztán még egy lapáttal rátett erre, a Salesforce részvénycserés tranzakciója további egyharmaddal értékelte magasabbra a céget a pénteki záróárnál. Másik szempontból nézve a 15.7 milliárd dolláros tranzakcióméret 13.5-ös szorzót jelent a Tableau tavalyi árbevételéhez képest.

    Egységben az erő
    A felvásárlás bejelentésekor a két cég vezetői azt hangsúlyozták,hogy az összeolvadás mindkét fél számára új lehetőségeket nyit meg a növekedésre.



    A Tableau számára a tízszer nagyobb Salesforce olyan kereskedelmi és marketing hátteret jelent, amelynek birtokában könnyebben fog versenyezni a Microsoft Azure + Power BI és a Google Cloud + Looker portfóliókkal.

    A Salesforce pedig megszerzi az adatvizualizációs piac legnagyobb nevét, és egyben az egyik utolsó független, nagy, tőzsdén szereplő BI szállítót. A korábbi ismert szereplők közül már csak a MicroStrategy maradt meg tőzsdei cégként, amely 2018-ban 500 millió dollár körüli árbevételt ért el. A Qlik 3 éve magánkézbe került és így kivonult a tőzsdéről, a SAS pedig sohasem volt tőzsdei forgalomban.

    A Salesforce által fizetett ár meglehetősen magas, azonban érdemes azt is figyelembe venni, hogy ez egy tisztán részvénycserés üzlet, azaz a Salesforce nem készpénzt, hanem a saját részvényeit adja cserébe a Tableau-ért. Jelenleg a Salesforce tőzsdei árfolyama is csúcsokat döntöget, így relatíve olcsóbb volt számukra a tranzakció.

    Vegyes fogadtatás
    A bejelentés óta élénk vita folyik a különböző fórumokon és a szociális médiában, ahol mind a felvásárlást támogatók mind az ellenzők szép számban vannak jelen. Az utóbbiak főleg attól tartanak, hogy a felvásárlás után le fog lassulni a termékfejlesztés, és inkább a Salesforce integráción lesz a hangsúly az új funkciók helyett, valamint a Tableau egyedi vállalati kultúráját és a nagyon aktív adatvizualizációs közösségét is féltik.

    A kételyekre részben válasz az, hogy a bejelentés szerint a Tableau továbbra is önálló cégként fog működni, a jelenlegi vezetés irányítás alatt. A korábbi BI felvásárlásokat vizsgálva pedig láthatjuk, hogy mindenféle kimenetre van példa, a Qlik-nek például kifejezetten jót tett, hogy a Thoma Bravo megvette 2016-ban.

    Folytatása következik
    Jövő héten Berlinben lesz a Tableau európai konferenciája, ahol várhatóan további részletek derülnek majd ki. Addig pedig a Google-Looker felvásárlás és a további BI piaci szereplők helyzetének elemzése következik.